Po stopách naší snídaně – NOVINKA!

Vhodné pro: 4.tř., 5.tř., 6.tř., 7.tř.

Zaměření: Člověk a jeho svět, Environmentální výchova

Jak vypadá tvoje dokonalá snídaně? Co všechno stojí za její cestou na talíř, a kolik za sebou zanechá takzvaných ekologických stop? Je rozdíl mezi jablíčkem z babiččiny zahrádky nebo banánem z Latinské Ameriky i v něčem jiném než v chuti?

Po stopách naší snídaně je interaktivním výukovým programem, který otevírá dveře k udržitelnosti a environmentální výchově. Jeho cílem je motivovat děti k uvažování o svých stravovacích návycích a jejich vlivu na planetu.

Program je zařazen do projektu FUTUROVA.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

 

Udržitelný život – NOVINKA!

Vhodné pro: 6.tř., 7.tř., 8.tř., 9.tř.

Zaměření: Člověk a jeho svět, Environmentální výchova, Přírodověda

Proč řešíme, že krávy prdí?

Co je to ta uhlíková stopa a proč ji rajče může mít jinou v létě než v zimě? Proč je pro planetu lepší taška vyrobená z polyesteru, než ta látková? A co je vlastně udržitelnost? Na všechny tyto a další otázky se společně pokusíme najít odpověď ve výukovém programu, jenž proběhne v expozici Civilizace. V rámci programu FUTUROva, jak pečovat o životní prostředí.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

 

Papírové konstrukce – NOVINKA!

Vhodné pro: 4.tř., 5.tř., 6.tř., 7.tř.

Zaměření: Geometrie, Výtvarná výchova

Existuje nespočet technik, kterými dokážeme na papíru vyjádřit své myšlenky a pocity. Nebuďme ale placatí! Pojďme tentokrát otestovat s (ne)obyčejným papírem hranice prostoru.

Vyzkoušíme si japonské Origami, otestujeme své znalosti geometrie na pop-up přání, poskládáme 3D model domu snů. Stačí jen znát tu správnou techniku.

Žáci si procvičí jemnou motoriku a naučí se využít geometrii v praktických úkolech. Domů si odnáší kromě zážitků a nových zkušeností i hromadu papírových výrobků.

Třída také dostane papírové vzory technik, kterými může navázat ve škole v hodině výtvarné výchovy či doma ve volném čase.

UPOZORNĚNÍ PRO OSTRAVSKÉ  ŠKOLY  – TENTO PROGRAM NENÍ HRAZEN MĚSTEM OSTRAVA. Školy, jejímž zřizovatelem je město Ostrava si program hradí z vlastních zdrojů.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

3D tisk NOVINKA!

Vhodné pro: 9.tř.,

Zaměření: Technická tvořivost

Program je kompletním průvodcem od vzniku návrhu, přes modelování, přípravu tisku, obsluhu tiskárny až po výsledný výtisk modelu na 3D tiskárně.

Zjistíte, jak fungovaly první 3D tiskárny a jak pracují dnes, seznámíte se s různými materiály používanými k tisku.

Workshop se skládá z následujících kapitol:

  • Co je 3D tisk
  • Materiály
  • Modelování
  • Příprava tisku
  • Obsluha tiskárny a výtisky

 

Kde se vzala kniha?

Vhodné pro: 6.tř., 7.tř., 8.tř., 9.tř.

Zaměření: Český jazyk, Dějepis, Pracovní činnosti, Umění, Výtvarná výchova

Knihy už od dávných dob fascinují naši společnost. Pojďme se vydat do středověku k jejich kořenům – kodexům.

V atmosféře starého skriptoria si vyzkoušíme kaligrafii, čtení středověkého písma i porozumění stylizovaných knižních iluminací.

Nebude chybět ani děsivá legenda o největším rukopisu světa – Ďáblově bibli!

Ve druhé části projektového dne si s žáky projdeme význam knihy jako objektu ve dnešní době.

Zaměříme se na různé typy vazeb, nahlédneme do knihařské terminologie a s trochou šikovnosti si každý vyrobí svou vlastní malou knížku na památku.

Rozhýbej svět!

Vhodné pro: 4.tř., 5.tř., 6.tř., 7.tř., 8.tř.

Zaměření: Hudební výchova, IT/Robotika, Umění, Výtvarná výchova

Cílem programu je vytvořit si  nezapomenutelný krátký film. S technikou Stop motion a jejím zpracování v aplikaci IMovie se naučíš zpracovat svou animaci, upravit ji a vytvořit si dokonalé postavy i scenérii.

Připrav se na nové výzvy, rozvíjej svou kreativitu!

 

V případě zájmu volejte na telefonní číslo 601 571 441 nebo pište na email: hana.svrckova@dolnivitkovice.cz

Teorie modré krve

Vhodné pro: 5.tř., 6.tř., 7.tř., 8.tř.

Zaměření: Biologie

Po celý život je neustále v pohybu. Řeč je o tekuté tkáni – krvi. Mají modrou krev pouze šlechtici nebo ji mají i jiné organismy?  Co všechno víme a nevíme o červených krvinkách? Lze připravit v laboratoři umělou krev? Liší se složením krev zvířecí a lidská? Odpovědi si prověříme v programu, který je zaměřen na cévní soustavu člověka a některých živočichů.

Znalost základů manipulace s mikroskopem je výhodou.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

Žijí tady s námi!

Vhodné pro: 5.tř., 6.tř., 7.tř., 8.tř.

Zaměření: Biologie

Práce v laboratoři, pozorování mikroskopem!

Tento vzdělávací program vás zavede do fascinujícího světa mikroorganismů, kde se naučíte základní laboratorní techniky a pozorování mikroskopem. Budete mít příležitost vidět jednobuněčné organismy a pozorovat jejich projevy, abyste se seznámili s mikrobiologickými postupy a technikami. Celá tato zábavná aktivita se odehrává v přírodovědné laboratoři. Takže oblečte  si plášť a ochranné brýle a připravte se být mikrobiology.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

 

Zelená fabrika

Vhodné pro: 5.tř., 6.tř., 7.tř.

Zaměření: Biologie

Zhluboka se nadechněte!

Kdo a kde jsou živé továrny (fabriky) na výrobu kyslíku? Řeč je o fascinujícím ději, který je v živé přírodě jedinečný a dodnes udivuje všechny, kteří se s ním seznamují.

Program probíhá v laboratoři a je sestaven z různorodých aktivit, díky kterým se účastníci seznámí s podstatou a principem fotosyntézy.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

Chemická pitva vody

Vhodné pro: 9.tř.,

Zaměření: Chemie

H2O je nejběžnější sloučenina na světě a zároveň nezbytná pro život všech organismů. Žáci ji budou poznávat z pozice chemických laborantů.

Odeberou vlastní vzorek vody a následně v analytické laboratoři změří několik ukazatelů čistoty vod a vyhodnotí je. K porovnání budou mít několik vzorků např. pitnou vodu z kohoutku, mořskou vodu, minerální vodu, destilovanou vodu. Mohou si donést i vlastní vzorek vody a podrobit ho analýze.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

 

Tajemná substance

Vhodné pro: 8.tř., 9.tř.

Zaměření: Chemie

Žáci budou řešit chemické hádanky, provádět bezpečné chemické reakce a analyzovat chemické látky. Ocitnou se v roli mladých alchymistů skoro jako na dvoře císaře Rudolfa II., ale k vyřešení úkolu budou používat moderní metody analytické chemie v chemické laboratoři.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

Vodík – fenomén budoucnosti

Vhodné pro: 9.tř.,

Zaměření: Chemie

Jen jeden prvek má tolik nej – je ho nejvíc ve vesmíru a zároveň je nejjednodušší. Patří mezi základní stavební kameny živých organismů a má v sobě velké množství energie, kterou už umíme bezpečně využívat. V rámci půldenního badatelského dne se žáci v laboratoři naučí vodík vyrábět pomocí elektrolýzy a následně jej využijí jako zdroj elektřiny. Seznámí se se způsoby jeho bezpečného skladování. Prohlédnou si také naše vodíkové auto čistící vzduch a vypouštějící do okolí emise pouze ve formě pitné vody.

Budoucnost není ve hvězdách, ale ve vodíku!

V případě zájmu volejte na telefonní číslo 601571441.

 

 

Neživá voda

Vhodné pro: 6.tř., 7.tř.

Zaměření: Fyzika, Přírodopis

Voda je nejznámější a nejrozšířenější tekutina na planetě Zemi. Jak ale kapka vody vypadá pod mikroskopem? Jaké má vlastnosti a co všechno kapka dokáže?

Cílem vzdělávacího programu je dětem ukázat vodu z mikroskopického hlediska. Děti získají představu a pochopí procesy přeměn vody v přírodě a také vlastnosti, které mají značný vliv a příznivé dopady na životní prostředí celé naší planety. Žáci vlastním zkoumáním a formou experimentů, budou pozorovat procesy jako je tání, vypařování, kondenzace a odvozovat, jaké srážky těmito procesy mohou vzniknout. Děti budou zkoumat, jaký je rozdíl mezi sladkou a slanou vodou.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

Věřte nevěřte

Vhodné pro: 6.tř., 7.tř., 8.tř., 9.tř.,

Zaměření: Média, Občanská výchova, Základy společenských věd

Vizuální média vládnou světu a rozumět jim se stává jednou z klíčových dovedností k tomu, abychom mohli rozvíjet své kritické myšlení.

Právě na rozvoj této dovednosti je zaměřen i náš vzdělávací program Věřte nevěřte věnující se tématu mediální gramotnosti. V rámci programu žáky interaktivní formou naučíme, co jsou to fake news a jak je rozpoznat, jak nepodlehnout dezinformacím, manipulaci a informačnímu chaosu a jak správně analyzovat fotografii. Součástí programu je také výstava ZooM, která se věnuje vizuální gramotnosti a dává si za cíl rozvíjet schopnost odhalit skutečný příběh a sdělení fotografií v médiích.

 

Malování vlnou

Vhodné pro: 2.tř., 3.tř., 4.tř., 5.tř., 6.tř., 7.tř., 8.tř., 9.tř.

Zaměření: Pracovní činnosti, Výtvarná výchova

Malovat umí každý. Když však temperu s štětec vyměníme za vlnu a plstící jehlu, otevře se nám nový kreativní prostor plný možností.

Povíme si o původu živočišných vláken a jejich použití v textilním průmyslu. Naučí se techniku ručního plstění drobných výrobků.

A s trochou trpělivosti si domů odnesou ručně vyrobený obrázek, který lze použít jako nášivku na oblečení či zarámovat na stoleček.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

Linoryt = základ grafické techniky

Vhodné pro: 6.tř., 7.tř., 8.tř., 9.tř.

Zaměření: Výtvarná výchova

Linoryt je velmi působivá grafická technika, která nabízí obrovské možnosti výtvarného vyjádření.

Spočívá v návrhu vlastního motivu a jeho vyrytí do lina. Následně jej žáci sami vytisknou na papír pomocí tiskařského lisu.

Vysvětlíme si princip tisku z výšky a jak ho vizuálně odlišit od rytin a leptů. Zamyslíme se nad propojením klasické grafiky, známé už z dob středověku, a moderních počítačových technologií.

Dopřejte Vašim žákům možnost si v našich dílnách vyzkoušet manuální zručnost a zároveň projevit své vlastní estetické cítění.

Kuchyňské prkénko!

Vhodné pro: 6.tř., 7.tř., 8.tř., 9.tř.

Zaměření: Pracovní činnosti, Technická tvořivost, Výtvarná výchova

Nechte svoje žáky rozvíjet manuální zručnost v našich dílnách!

Seznámí se s vlastnostmi dřeva, potřebnými nástroji i základy bezpečnosti.

Odměnou jim bude vlastnoručně vyrobený dárek v podobě kuchyňského prkénka, který si odnesou s sebou domů.

Při troše šikovnosti zbyde čas i na ozdobení dřeva pomocí techniky vypalování.

Šití

Vhodné pro: 3.tř., 4.tř., 5.tř.

Zaměření: Pracovní činnosti, Výtvarná výchova

Šití patří k základním řemeslným dovednostem, ať jde jen o utrhnutý knoflík či kompletní kus oděvu. V naší době je krejčovství vytlačováno modernizací textilní výroby. Jehla s nití má však stále co nabídnout.

Děti se seznámí s vývojem krejčovství od jehly až po šicí stroj. Pomocí edukačních pomůcek si vyzkouší základní steh.

Výsledkem bude vlastnoručně vyrobený jehelníček ve tvaru sluníčka, který bude dětem pomáhat při šití a motivovat je v dalším tvoření.

 

Krmítko ze dřeva

Vhodné pro: 6.tř., 7.tř., 8.tř., 9.tř.

Zaměření: Pracovní činnosti, Technická tvořivost

Práce se dřevem je stále velmi moderní a atraktivní.

Umět s ním pracovat – brousit, měřit, stloukat – je základ, který si děti osvojí v našem programu.

Z připraveného polotovaru si vyrobí dřevěné krmítko pro ptáčky, které si odnesou s sebou domů a ozdobí tak své okno nebo zahrádku!

Šetříme si na dovolenou

Vhodné pro: 7.tř., 8.tř.

Zaměření: Finanční gramotnost, Matematika

Možná si říkáte, že ušetřit v dnešní době na dovolenou snů nebo na nový

mobilní telefon a počítač je skoro nemožné! Ale jde to!

Díky vzdělávacímu programu se žáci ponoří do role finanční problematiky

rodinného života a dozví se, jak nakládat i hospodařit s penězi a jak si zlepšit finanční rozpočet.

Žáci se seznámí s pojmy finanční gramotnosti.

 

Program vznikl ve spolupráci s ČSOB.

Stavíme město

Vhodné pro: 6.tř., 7.tř., 8.tř., 9.tř.

Zaměření: Architektura, Vlastivěda

Inovovaný program Stavíme město!

Města se budují mnoho let a mají propracovanou strukturu.

V průběhu tohoto programu si žáci v rolích architektů vyzkouší jedno město navrhnout!

Projektovat město na desetiletí dopředu je potřeba s rozvahou. K plánování města nestačí jen jeden člověk, je potřeba spousta odborníků.

Děti se v rolích architektů naučí vzájemně se domlouvat a dostanou i prostor kreativně vyjádřit své nápady.

 

Realizováno s finanční podporou Projektů kreativního učení realizovaného v Dolních Vítkovicích, s registračním číslem projektu: 0213000128

Robot Ozobot II

Vhodné pro: 4.tř., 5.tř., 6.tř., 7.tř.

Zaměření: IT/Robotika

Dokáže robot Ozobot projet bludištěm nebo reagovat na pohyb našich rukou? A nejen to zjistíme během našeho nového programu Robot Ozobot II.

Žáci se bez nutné návaznosti na výukový program Robot Ozobot naučí hravou formou základům blokového programování ve dvou různých úrovních.

Nově nabyté poznatky aplikují při samostatném programování robota vyšší generace s názvem Ozobot EVO skrz zapůjčené IPady.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

Roboti v našem životě

Vhodné pro: 7.tř., 8.tř., 9.tř.

Zaměření: IT/Robotika

Roboti se dnes nacházejí všude kolem nás.

Mnohdy ani netušíme, kolik věcí nám ulehčují a co všechno dělají.

Vzdělávací program rozšíří znalosti žáků v oblasti robotiky – uvědomí si, co to vlastně robot je a jakým způsobem funguje.

Dozví se, kde všude se mohou s robotem setkat.

V praktické části lekce se sami pokusí sestavit si vlastního robota z Lega a zkusí jej také naprogramovat.

Intuitivně se naučí základům algoritmizace.

MICRO:BIT I

Vhodné pro: 6.tř., 7.tř., 8.tř., 9.tř.,

Zaměření: IT/Robotika

Dokážeš komunikovat s technologiemi jako z jiné galaxie? Pár tlačítek, LED světýlek a nic víc? Myslíš, že roboti se musí pohybovat? A co když je v nás i robotech mnohem víc? Po tomto programu možná na mnohé změníš názor.

Zjistíš, že základní programování je hračka a počítač pro tebe může být víc než jen hry a sociální sítě. Žáci a studenti prostřednictvím mikropočítače proniknout do tajů blokového programování a zjistí, že roboti jsou vlastně všude kolem nás a nemusí být složité s nimi komunikovat.

Veškeré nově nabyté vědomosti ihned aplikují na půjčených micro:bitech V2 s širokou škálou senzorů, které se naučí využít na maximum.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

Budoucnost elektromobility

Vhodné pro: 8.tř., 9.tř.,

Zaměření: Fyzika

Kolem vodiče, kterým protéká elektrický proud vzniká magnetické pole.

Díky této skutečnosti lidé objevili v 19. století novou možnost, jak dát věci do pohybu.

V tomto programu si žáci vyzkouší konstrukci prvních elektromotorů a baterií, podívají se do budoucnosti elektromobility a vyzkouší si práci automechanika ve virtuální realitě.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

Tento vzdělávací program vznikl za podpory společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o

Kyvadlo

Vhodné pro: 6.tř., 7.tř., 8.tř., 9.tř.

Zaměření: Fyzika, Umění

Stěžejním bodem tohoto programu je prezentace velkého kyvadla architekta Josefa Pleskota v Galerii Gong.

Žáci se seznamují s různými druhy kyvadel a možnostmi jejich praktického využití.

Pomocí jednoduchých kyvadel se zabýváme kreativní tvorbou.

UPOZORNĚNÍ PRO OSTRAVSKÉ  ŠKOLY  – TENTO PROGRAM NENÍ HRAZEN MĚSTEM OSTRAVA. Školy, jejímž zřizovatelem je město Ostrava si program hradí z vlastních zdrojů.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

Realizováno s finanční podporou Projektů kreativního učení realizovaného v Dolních Vítkovicích, s registračním číslem projektu: 0213000128

Záhada jaderné elektrárny

Vhodné pro: 9.tř.

Zaměření: Fyzika

Energetické nároky lidstva se neustále zvyšují, a proto je nutné budovat elektrárny,

které jsou schopny z malého množství paliva vyprodukovat velký objem energie.

Jaderné elektrárny tyto požadavky splňují.

V tomto vzdělávacím programu se žáci aktivně seznámí nejen s principem fungování jaderné elektrárny,

ale také se dozví co je radiace, naučí se ji změřit a zjistí, jak se proti ní chránit.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

Cesta k magnetické levitaci

Vhodné pro: 6.tř., 7.tř., 8.tř., 9.tř.

Zaměření: Fyzika

Formou dobrodružné výpravy se žáci dostanou do role mořeplavců hledající feromagnetický poklad.

Prozkoumají přitom vlastnosti magnetického pole, seznámí se s různými magnety a využijí jejich přitažlivé i odpudivé síly k vytvoření levitace.

0% magie a 100% magnety.

Pokud nenajdete vhodný termín v rezervačním kalendáři, neváhejte nás kontaktovat na čísle  601 571 441.

ínávorfiŠ aneb tajemství utajených zpráv

Vhodné pro: 6.tř., 7.tř.

Zaměření: Logika, Matematika

Nejen v mnoha legendách a mýtech se objevují šifry a velká tajemství.

Lidé si od pradávna lámou hlavu nad tím, jak některé zprávy utajit a jiné prolomit.

Žáci se seznámí s historií utajování zpráv a s různými druhy šifer založených na matematických dovednostech.

Zábavnou formou se naučí kódovat i prolomit tajemství různých šifer.

Zamyslí se nad zajištěním bezpečnosti přenosu informací z pohledu historického i současného.

P r.V. K .Y.

Vhodné pro: 8.tř., 9.tř.,

Zaměření: Chemie

Praseodyum, Vanad, K–Draslík, Yttrium jsou zástupci velké skupiny prvků, jenž vládnou našemu světu.

Dmitrij Ivanovič Mendělejev je seřadil do univerzálního katalogu všeho ve vesmíru, dnes známého jako Periodická soustava prvků.

Žáci se v ní prostřednictvím různých aktivit a experimentů naučí orientovat, rozpoznávat jednotlivé skupiny prvků včetně jejich zástupců a také poznávat jejich značky, vlastností i použití.